Har du behov av en interim inköpschef – eller kanske vet du inte om att du har det? Interim kan översättas ungefär till ”tillfällig” och innebär, enkelt förklarat, att du anställer en konsult som agerar chef under en kortare period när behovet finns. Det kan till exempel vara under rekryteringsprocessen av en ny chef eller under en period då det helt enkelt behövs en extra resurs. Läs mer här!
Vad är en interim inköpschef?
En interim inköpschef är kanske inget du hört talas om tidigare, men det kan vara en bra lösning vid flera olika tillfällen. Brightmill är en välkänd aktör inom området. Ovan nämndes ett exempel då man kan hyra in en interim chef under en rekryteringsprocess, som i regel kan ta ganska lång tid. Istället för att lämna chefspositionen tom, och kanske hamna efter i arbetet, kan man alltså ta in en konsult under denna tid.
Ett annat exempel då en interim inköpschef kan komma till användning är om ett företag håller på att expandera. Man kanske helt enkelt behöver hjälp under en viss period för att arbetet ska flyta på i den takt som önskas. En interim inköpschef har ofta stora och breda kunskaper och kan därför bidra med sin erfarenhet – i det här fallet inom inköp och sådant som hör därtill.
Det finns interimkonsulter att hitta, som bland annat har stor erfarenhet av:
- Utformning/genomförande av nya eller befintliga inköpsstrategier
- Förhandling av större avtal, kontraktsförhandlingar och liknande
- Coachning/utbildning av företagets inköpare och deras kompetens
- Att identifiera och sedan genomföra sådant som kan förbättras på olika sätt
Hur anställer man en?
Det finns bemanningsföretag som hyr ut bland annat chefer av olika slag och dessa personer har själva valt att arbeta på detta sätt – alltså som konsulter. Man behöver därför inte känna dåligt samvete för att man låter någon komma in och arbeta bara under några veckor eller månader – snarare kan man dra nytta av deras kompetens och att få in nya ögon i företaget.
Dessa bemanningsliknande företag som hyr ut till exempel en interim inköpschef kan ganska enkelt plocka fram någon som passar både för branschen och uppdraget. Det gör att processen blir enkel och smidig – och det går dessutom att skicka in en förfrågan direkt på nätet för den som har ett behov att få in någon.