Vanliga frågor om att byta assistansbolag

Att byta assistansbolag kan verka krångligt. Kanske just därför, har aktörer dykt upp på marknaden som hjälper till just med detta. En stor förändring i branschen skedde naturligtvis när det blev tillåtet att driva assistansbolag i privat regi. Antalet aktörer som erbjuder personlig assistans startades tämligen fort – inte minst sedan det visade sig vara väldigt lukrativt för många företagare.

Ett assistansbolag i Jönköping, som sysslar med förmedling, har lagt upp ett antal vanliga frågor och svar på sin sida. Därifrån är en del av informationen nedan hämtad ifrån. Via assistansförmedling.se finns information om assistans.

Är det svårt att byta assistansbolag?

Nej, det behöver det inte vara. Det går att göra på egen hand tämligen enkelt, men använder du dig av en förmedlare är det kanske ännu enklare. Normalt är tjänsten kostnadsfri, och förmedlaren får betalt av bolaget som hjälper dig med assistansen. Anlitar du en förmedlare kommer de först att hjälpa dig att hitta ett nytt bolag som bäst passar dig och dina behov. Därefter kommer det nya företaget att sköta hela övergången – så att du inte behöver göra någonting, om du inte vill. Kanske vill du på egen hand sköta kontakten med det gamla bolaget, men det är inte nödvändigt, om du inte så önskar.

Tar det lång tid att hitta ett nytt bolag?

Att hitta ett nytt bolag behöver inte vara svårt. Det assistansbolag i Jönköping, som nämndes tidigare i texten och som sysslar med förmedling, menar att det brukar gå väldigt snabbt. Givetvis behöver du inte använda dig av en förmedlare, men det kan lite längre tid att hitta ett bolag som möter dina behov. Bolaget i Jönköping uppger också att det nya bolaget kommer ha möjlighet att träffa dig omgående. Det man bör ha i åtanke är att uppsägningstiden hos det gamla företaget. Ofta ligger den på tre månader, men det kan variera om ni har avtalat något annat. I vissa fall kan det gå att förhandla bort uppsägningstiden, om man känner att man prioriterar att byta bolag snabbt.

Kooperativ eller privat?

Det finns inget rakt svar på den här frågan. Med ett kooperativ kommer man behöva sköta mycket i assistenten på egen hand. Har man ett privat bolag kan man ofta få mer hjälp och stöd av sin assistansanordnare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *