Vad är Pinterest och hur används plattformen av företag?

Vad är Pinterest? Hur arbetar företag med plattformen för att bygga varumärke? Vilka kan hjälpa till med detta arbete? Här är svaren!

Vad är Pinterest?

Den sociala plattformen Pinterest brukar beskrivas som en ”digital anslagstavla” eller ”visuell upptäcksmotor”. Sanningen är att plattformen är en mix av dessa två förklaringar.

Digital anslagstavla

De som använder Pinterest skapar en egen profil, följer andra och skapar innehåll. Detta i grunden på samma sätt som på annan social media. Här skapas däremot digitala anslagstavlor med bilder inom samma ämnen. Dessa anslagstavlor kallas för boards. En board kan exempelvis vara:

  • Fashion
  • Travel
  • Home Office

Men det kan även vara betydlig smalare ämnen. Det är även möjligt att använda publika eller offentliga boards.

Visuell upptäcksmotor

Pinterest kan även förklaras som en visuell upptäcksmotor som används för att hitta inspiration och idéer. En liknelse kan göras med kataloger från möbelbutiker eller inredningsbutiker. Det är bilder och collage som säljer in produkterna snarare än texten. En annan liknelse kan göras med resemagasin. Många använder därför Pinterest för att få idéer till hemmet, resor, mat osv. Detta främst inom kreativa områden.

Hur används det av företag?

Vad är Pinterest för företag? Som med alla sociala medieplattformar finns det en fördel att vara synlig för företag. Eftersom plattformen primärt används för att hitta idéer och kreativitet av användarna är det även företag som matchar detta bäst som tjänar mest på att synas. Företag kan synas på två olika sätt:

  • Via betald annonsering
    Som andra sociala plattformar tjänar företaget Pinterest pengar på de annonsplatser de kan sälja. Att annonsera kan vara mycket lönsamt – eller helt bortkastade pengar. Till stor del beror detta på hur väl annonserna lyckas utformas mot kundgruppen. Statistik visar att det främst är kvinnor på plattformen, men även ca 40 % män. Åldersmässigt är det flest så kallade millennials, dvs de som är födda kring 1980 – 2000.
  • Via egna boards
    Självklart går det även att skapa eget material och få spridning på materialet. Det handlar i detta fall inte enbart om att skapa eftertraktat material utan även om att använda rätt text, att lägga till företagets logga på bilderna osv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *