Bland de metoder som används i syfte att nå ut till nya kunder, har digitala skyltar blivit vanligt. Till skillnad från trycksaker vilka tidigare använts i större utsträckning, kan dessa anpassas och förmedla vad för budskap som helst. Detta utan att man behöver ta fram nya trycksaker eller vänta på leveranser. I en värld där vi använder digital teknik både privat och professionellt har de flesta stor vana av skärmar. Att se rörliga budskap samt att kunna interagera med skärmen som används, antas bidra till ökad effekt. Även om man snabbt kan modifiera och byta ut det budskap man vill nå fram med, krävs kompetens för att hantera digital signage och digitala skyltar. Så fort man jobbar med digital exponering ställs höga krav på att grafik såväl som budskap optimerats på rätt sätt. Att ta in proffs för hjälp med sina satsningar är ofta värt kostnaden.
Interaktiva skärmar
Att interagera med teknik är vardag för många. Även om man inte tänker på det, ser man allt fler digitala skyltar på stan. Vidare interagerar man med allt ifrån smarta telefoner till dator, biljettautomater och kundundersökningar. Varje digital interaktion kräver programvara som tagits fram för att individen inte skall behöva någon som helst förkunskap om teknik. Att använda en telefon förutsätter inte någon som helst kompetens vad gäller hårdvara eller program. Allt som krävs är att man kan följa instruktioner på en skärm och trycka på specifika punkter. Det krävs stor erfarenhet för att kunna bygga applikationer som är enkla att interagera med. Detta är grunden i flertalet projekt som rör digital annonsering och skyltning.
Genom att man hela tiden använder ny teknik för att komma vidare i sina ansträngningar, kan man nå ökad effekt. Digitala plattformar finns i många former. Hittar man ett budskap som går enkelt att förmedla och som engagerar, kan man se tydlig vinst med att digitalt marknadsföra sig även i offentliga rum. Det finns mycket att ta ställning till innan man drar igång skyltningen. När man väl kommit så långt kan man dock anpassa och testa budskap för att nå avkastning. Det finns ett stort utbud för den som köper in tekniska lösningar i ett företaqg. Att gå igenom utbud och funktion är därför viktigt för att bli nöjd.