Mjukvarurelaterad IT-support för privatpersoner

Mjukvarurelaterad IT-support för privatpersoner

Om du försöker installera eller köra program på din dator och stöter på felmeddelanden eller andra problem, kan det bli aktuellt att ta kontakt med en IT-support för privatpersoner. Vissa problem kan du dock lösa själv, genom att följa nedanstående steg.

Det går inte att installera ett program

  1. Verifiera att den media som innehåller programmet (till exempel en CD-skriva) kan läsas av datorn. Om CD-skivan försöker spelas upp automatiskt, kan du behöva högerklicka på den på din dator och välja att utforska enheten.
  2. Om det inte är några problem att läsa CD-skivan, bör du verifiera att din dator uppfyller de krav som programvaran ställer på din hårdvara. Om din dator inte har tillräckligt mycket ledigt utrymme på hårddisken eller inte uppfyller dessa krav, kommer programmet inte kunna installeras.
  3. Säkerställ att det program du försöker installera är kompatibelt med den aktuella versionen av det operativsystem som du har installerat på datorn. Till exempel kan inte många äldre antivirusprogram och annan mjukvara användas med vissa versioner av Microsofts operativsystem Windows.
  4. Om du inte kommer förbi den ruta där du ska ange ett serienummer eller en CD-nyckel, verifierar du att du skriver in rätt nummer. Om du har tappat bort detta eller om din nyckel inte fungerar, behöver du kontakta mjukvaruutvecklaren.

Programmet startar inte eller visar ett felmeddelande när det startats

  1. Om ett felmeddelande visas när du startar ett program, bör du kontrollera huruvida detta nämns i mjukvarans dokumentation. Ofta kan felet avhjälpas med hjälp av den dokumentation som finns tillgänglig.
  2. Verifiera att det inte finns några tillgängliga uppdateringar av programmet. I vissa fall kan en uppdatering behöva installeras innan du kan starta programmet.
  3. Säkerställ att alla andra program är stängda när du försöker köra programmet i fråga. Om programmet fungerar som det ska när du har stängt andra program, är det möjligt att en konflikt uppstår mellan detta och något annat program.
  4. Se till att starta om datorn åtminstone en gång efter att du har installerat programmet. Vissa program kräver att datorn startas om för att installationen ska kunna slutföras på ett korrekt sätt.

 

Om du fortfarande har problem med att installera din mjukvara, kan du med fördel kontakta en IT-support för privatpersoner för att få hjälp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *